Visa alla nyheter från Bostadsdeal
fredag 15. maj 2015

Pressmeddelande: Låt Schibsted köpa Hemnet!

Konkurrensverket signalerar att de kommer att granska affären mellan Schibsteds köp av Hemnet. Det vore olyckligt om konkurrensverket inte litar på marknadskrafterna. Den oligopol-marknaden som nu existerar i Sverige beror främst på avsaknad av konkurrenter. Danske Ejendomsmedier, Danmarks ledande skapare av fastighetsportaler, kommer inom kort att etablera sig på den svenska marknaden där bl. a fastighetsmäklare kommer vara en av målgrupperna.

- När vi går in Sverige vill vi verka på en fri marknad där den bästa aktören blir marknadsledande, vilket är Danske Ejendomsmediers målsättning. Den svenska marknaden för bostadsannonsering saknar konkurrenter och som vi ser det finns ingen aktör som tar ett helhetsgrepp om bostadsmarknaden. Vi såg samma sak i Danmark innan vi skapade översikt, säger Sverigeansvarig Kim Hortlund

I Danmark driver Danske Ejendomsmedier bl. a bostadsportalerna www.boligdeal.dk och www.boligoensker.dk som samlar och matchar hela den danska bostadsmarknaden. Koncepten ska nu etableras i fler länder med Sverige som första land.

- Det är dags att skapa en komplett bostadsportal som är både effektiv och kostnadsfri för Fastighetsmäklare och de nu marknadsdominerande portalerna har knappt förändrats sedan de startade, fortsätter Kim Hortlund

- Teknikutvecklingen går fort och de medier som en gång var dominerande blir i regel förr eller senare utmanade av nytänkande och bättre produkter vilket gör att reglering av konkurrensen är onödig, avslutar Kim Hortlund

Om Danske Ejendomsmedier A/S

Danske Ejendomsmedier A/S är den största aktören i Danmark i skapandet och drift av fastighetsportaler och är verksamma inom både kommersiella lokaler och privata bostäder. I Sverige kommer bostadsportalerna finnas på www.bostadsdeal.se och www.bostadsfinder.se.

För mer information:

Kim Hortlund, Produktchef Sverige