Tillbaka till översikten

Guide till uthyrning av lokaler i Danmark

måndag 7. november 2022

När du som fastighetsbolag, privat hyresvärd eller företag ska hyra ut dina lediga kommersiella lokaler i Danmark är det viktigt att du gör det strukturerat och tar hänsyn till en rad faktorer. På så sätt slipper du att hamna i en situation där du inte kan få din lokal uthyrd, eller där du inte får den hyra du förväntat dig. Du kan använda den här guiden för att hyra ut kontor, klinikuthyrning, uthyrning av utställningslokaler, uthyrning av butik, uthyrning av restaurang, uthyrning av delat kontor, uthyrning av kommersiella lokaler och lageruthyrning.

Vi har tagit fram den här guiden för hur du kan genomföra uthyrningen av lokaler så snabbt och så effektivt som möjligt.

1. Du måste reagera snabbt när du får en uppsägning av din verksamhetslokal

När din befintliga hyresgäst säger upp sitt hyresavtal har du som hyresvärd vanligtvis minst 3 månader på dig att hitta en ny hyresgäst. Detta kan dock variera från plats till plats, varför det är viktigt att du kontrollerar ditt hyreskontrakt så att du är säker på hur lång tid du har på dig innan du inte längre får hyra.

När du får en uppsägning måste du därför reagera snabbt genom att hyra ut ditt företagshyresavtal igen. Att hyra lokaler går inte nödvändigtvis snabbt. Det betyder inte att du ska hyra ut din lokal till första möjliga hyresgäst, utan att du ska sätta dig in i marknaden så att du vet vilken typ av hyresgäst du ska leta efter och vilket pris du kan förvänta dig att få för din lokal. < /p>

Många kommersiella hyresvärdar väntar alldeles för länge med att påbörja uthyrningsprocessen. Det slutar med att det kostar hyresvärdarna mycket pengar, eftersom du får tomma lokaler som du inte får månadshyran för.

2. Gör en genomgång av din verksamhetslokal för uthyrning

Det är viktigt att du börjar med att sätta dig in i vilken typ av verksamhetslokal du har. Hur stor är lokalen och hur många kommersiella lokaler finns det?

Det är också viktigt att du överväger vilka tjänster och faciliteter du kan erbjuda. Finns det möteslokaler, mötesrum, matsal, parkering eller annat som kan vara av intresse för hyresgästerna? Om du kan erbjuda något som företag inte kan hitta någon annanstans är det en fördel.

Det är också viktigt att du går igenom hyresrätten och ser till att den ser fin och inbjudande ut. Kom ihåg att hyresgästerna kommer att trivas med att hyra ett företagshyreskontrakt som är väl underhållet och inbjudande.

När du har koll på ovanstående kan du börja fundera på hur du vill prissätta dina affärslokaler. Här är det viktigt att du tar hänsyn till en rad faktorer som t.ex storlek, läge, tjänster och faciliteter. Du måste också vara medveten om vad som är standard på marknaden så att du inte prissätter dig själv från marknaden. På Lokaleportalen.dk kan du alltid se vad liknande affärslokaler kostar.

3. Skapa en profil för din framtida hyresgäst

När du har analyserat ditt hyresavtal och dess fördelar kan du börja fundera på vilken typ av företag som kommer att dra nytta av att hyra din affärslokal. Vilka branscher passar din plats bäst? Vilka företagsstorlekar kommer att dra nytta av dina anläggningar? Och vilka tjänster kommer de att uppskatta?

Som hyresvärd tjänar du dina pengar genom långtidsuthyrning. Det är väldigt dyrt att ha hyresgäster under en kortare tid. Ju bättre du är på att skapa en profil för din ideala hyresgäst, desto större är chansen att du hittar rätt hyresgäst som stannar i många år.

Förutsättningen för att tjäna mycket pengar som hyresvärd är att du har en hyresgäst i många år. Det innebär att man både måste hitta rätt hyresgäster (som passar lokalen bra), men också måste hitta ett framgångsrikt företag som hyresgäst, som förhoppningsvis kommer att kunna betala hyra i många år.

4. Beskriv ditt kommersiella hyresavtal i en säljprat

Nu är du redo att skapa en säljpresentation. Syftet med försäljningspresentationen är att skapa en överblick över hyresrätten i förhållande till vilka hyresgäster du önskar ta in i hyresrätten.

Försäljningslistan ska bl.a. innehålla uppgifter om område, plats, typ, pris, årliga kostnader, andra förhållanden.

Försäljningslistan måste också innehålla en fullständig beskrivning av hyresrätten och bilder.

5. Ta reda på om du vill använda en kommersiell mäklare

De flesta fastighetsbolag och privata hyresvärdar är själva ansvariga för uthyrningen av sina kommersiella hyreskontrakt, eftersom det är väldigt enkelt. Men det går att använda en kommersiell mäklare som är specialiserad på att hyra ut kommersiella lokaler.

Den kommersiella mäklaren kan hjälpa dig med

-De gör en säljpresentation och bedömning

-De hittar potentiella hyresgäster

-De upprättar ett hyresavtal

-De ansvarar för all kontakt med hyresgästen och för rådgivning om den optimala hyresgästen

-De ser till att hyreskontraktet hyrs ut

Det kan vara en fördel att använda en kommersiell mäklare då de kan ha ett större nätverk och därmed kunna hitta fler potentiella hyresgäster . De ansvarar även för all kontakt med hyresgästerna och ser till att hyresrätten hyrs ut. En kommersiell mäklare tar vanligtvis ut en avgift på 10-15 % av det första årets hyra.

Många dåliga erfarenheter av kommersiella mäklare

Många fastighetsbolag och privata hyresvärdar har dåliga erfarenheter av mäklare. De upplever att handelsmäklaren inte jobbar särskilt hårt med uthyrningen av hyreskontraktet efter att handelsmäklaren först fått kommersiella hyreskontraktet i provision. Om du väljer en kommersiell mäklare måste du vara mycket uppmärksam på hur och hur mycket handelsmäklaren arbetar med uthyrningen av kommersiella hyreskontraktet.

En annan anledning till att många fastighetsbolag och privata hyresvärdar har dåliga erfarenheter av kommersiella mäklare är att det finns många skrupelfria kommersiella mäklare på marknaden. De oseriösa företagsmäklarna tar ut marknadsföringsavgifter för sina tjänster, men levererar inte den förväntade tjänsten. De oseriösa företagsmäklarna ger ofta fastighetsbolag och privata hyresvärdar falska förhoppningar om snabb uthyrning för att få kontraktet för uthyrning av fastigheter, kommersiella fastigheter, butiksfastigheter och förvaltningsfastigheter.

Ge inte den kommersiella mäklaren hyreskontraktet på ensam provision

Om du väljer att arbeta med en kommersiell mäklare. är det viktigt att du inte överlåter affärslokalen till handelsmäklaren på enbart provision. Om handelsmäklaren inte har hyreskontraktet i ensam provision, tjänar handelsmäklaren bara pengar om handelsmäklaren hyr ut hyreskontraktet. På så sätt kan du arbeta med att hyra ut hyresrätten själv samtidigt som handelsmäklaren – och betala inga pengar till handelsmäklaren om du själv hittar en hyresgäst

Om du inte ger företagsmäklaren ärendet på ensam provision kan du även låta flera olika företagsmäklare arbeta med uthyrningen av hyreskontraktet. På så sätt kan du vara säker på att fler ser din hyresbostad och därmed öka chanserna att hitta en hyresgäst.

Betala inga marknadsföringsavgifter till företagsmäklaren

Många företagsmäklare tar ut en högre marknadsföringsavgift som en del av sitt avtal. Om en mäklare som vill vara din rådgivare vill ta ut en marknadsföringsavgift är det ett dåligt tecken att han inte har tillgång till lämpliga hyresgäster för din hyresrätt. Du bör därför aldrig betala ett marknadsföringsbidrag till en företagsmäklare.

6. Marknadsföra ditt kommersiella hyresavtal

Nu är du redo att börja marknadsföra dina lokaler. Här är den uppenbara processen

Annonsera dina lokaler på Lokaleportalen.dk

Det är mycket viktigt att du skapar en bra annons som beskriver din lokal och dina kontaktuppgifter tydligt och tydligt. Kom ihåg att ta några bra bilder på din lokal så att hyresgästerna kan se vad de hyr.

Du lägger upp din annons direkt här på Lokaleportalen.dk, som är Danmarks största portal och sökmotor för lediga affärslokaler. Lokaleportalen.dk används av nästan alla företag som letar efter nya lokaler. Genom att annonsera ut dina lokaler på Lokaleportalen.dk exponerar du med andra ord affärslokalen för en stor del av företagen som söker lokaler vid en given tidpunkt.

Virksomhedslokaler.dk är ytterligare en portal för affärslokaler. som är inriktat på mindre kommersiella hyresavtal. Om du vill hyra ut småföretagslokaler, klicka på dessa länkar:

uthyrning av kontor,</a > < a href="https://www.virksomhedslokaler.dk/udlejning/klinik">klinikuthyrning, uthyrning av utställningslokaler , uthyrning av butik, uthyrning av restaurang, uthyrning av delat kontor, uthyrning av affärslokaler, uthyrning av affärslokaler och lageruthyrning.

Ta direktkontakt med de företag som letar efter affärslokaler

Du kan också ta direktkontakt med de företag som letar efter nya affärslokaler. Många av dessa företag beskriver sina önskemål på Lokaleportalen.dk. Du kan söka direkt i katalogen efter hyresgäster och ta direktkontakt med de företag som letar efter lokaler som liknar din verksamhetslokal och bjuda in dem till visning.

Använd ditt nätverk för att hitta en hyresgäst

Många företag hittar sina nya lokaler genom nätverk och personliga kontakter. Så om du känner någon som letar efter nya lokaler, hör av dig till dem och berätta om din verksamhetslokal. Du kanske kan komma överens.

Använd sociala medier

Sociala medier är en självklar möjlighet att nå många potentiella hyresgäster samtidigt. Gör en annons på Facebook eller andra sociala medier så att fler kan se din lokal.

7. Visa upp affärslokalen

Nu börjar det strömma in med intresserade hyresgäster. När du tittar på affärslokalerna, se till att du har en mental lista med frågor så att du kan avgöra om de är rätt matchning för din lokal. Kom ihåg att ge hyresgästerna tid att se sig omkring och ställa frågor. Tänk också på att vara öppen i förhållande till prisförhandlingar och i förhållande till de potentiella hyresgästernas önskemål.

8. Kolla in hyresgästen

När du har hittat en hyresgäst som du tror att du vill hyra ut din kommersiella fastighet till är det mycket viktigt att du kollar upp hyresgästen. Det viktigaste är att du undersöker hyresgästens ekonomiska situation. Du kan enkelt dra hyresgästens konton via offentliga databaser. Det är också viktigt att du använder din magkänsla. Det kan bli väldigt dyrt att hyra ut lokaler till fel hyresgäst.

9. Skriv under hyreskontraktet

När du har granskat hyresgästen och är säker på att allt är i sin ordning är det dags att skriva under hyresavtalet. Tänk på att få hyreskontraktet kontrollerat av en jurist så att du är säker på att det är i sin ordning. Hyresavtalet ska bland annat innehålla uppgifter om hyra, deposition, bindningstid, användningsområden, förväntade kostnader, underhåll och andrahandsuthyrning.

10. Håll ett öga på ditt kommersiella hyresavtal

Även om du har tecknat ett hyresavtal med en hyresgäst betyder det inte att du inte längre behöver ha koll på din verksamhetslokal. Du måste fortfarande hålla ett öga på hur det sköts, om det är några skador och om hyresgästen behandlar din egendom ordentligt och rättvist.